Tuotteistaminen helpoksi
Muotoilimme Etelä-Savon Yrityskehitykselle tuotteistamisen alustan palvelukonseptin, jolla on helppo kertoa palvelusta sidosryhmille.
Case Etelä-Savon Yrityskehitys
Yhteistyömme Mindhiven kanssa oli alusta asti saumatonta ja työskentelyn ilmapiiri kehittävä ja innostava. Oli mahtavaa huomata, kuinka vielä keskeneräiset ajatuksemme saivat muotoilijoiden käsissä konkreettisen muodon. Käytetyt työmenetelmät sopivat meille hyvin ja arvostimme sitä, kuinka meidän asiantuntijuuttamme hyödynnettiin läpi projektin. Olemme erittäin tyytyväisiä prototyypin helppokäyttöisyyteen ja toiminnallisuuteen.
Jari Somero
toimitusjohtaja
Etelä-Savon Yrityskehitys Oy
Etelä-Savon Yrityskehitys Oy (ESYK) on mikkeliläinen yrityskehityksen asiantuntijaorganisaatio, joka tarjoaa monipuolisia palveluita yritysten kasvun ja kehityksen tueksi. Heidän palveluvalikoimaansa kuuluvat muun muassa johtamisen kehittäminen, tuotteistaminen sekä myynnin tehostaminen. ESYKin asiantuntijat ovat kokeneita ammattilaisia, jotka perehtyvät syvällisesti asiakkaidensa tilanteisiin ja tarjoavat räätälöityjä ratkaisuja liiketoiminnan eri osa-alueille. Heidän tavoitteensa on auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla koulutuspaketteja ja helppokäyttöisiä työkaluja, joista hyvänä esimerkkinä on tässä projektissamme muotoilema digitaalinen tuotteistamisen työkirja.
Tutustu yritykseen tarkemmin
www.esyk.fi
Mistä lähdimme liikkeelle
Tarve
Asiakas halusi selvittää, millä tavoin digitaalinen alusta voisi tukea liiketoimintakonsultointia ja luoda uutta liiketoimintaa tuotteistamisen konsultointiin liittyen.
Ratkaisu
Ratkaisuna muotoilimme digitaalisen tuotteistamisen alustan konseptin, jonka pohjalta toteutimme palvelun klikkailtavan prototyypin. Prototyypin avulla asiakas pystyi testaamaan alustaideaa eri sidosryhmien ja potentiaalisten asiakkaiden kesken.
Tarve
Asiakas halusi selvittää, millä tavoin digitaalinen alusta voisi tukea liiketoimintakonsultointia ja luoda uutta liiketoimintaa tuotteistamisen konsultointiin liittyen.
Ratkaisu
Ratkaisuna muotoilimme digitaalisen tuotteistamisen alustan konseptin, jonka pohjalta toteutimme palvelun klikkailtavan prototyypin. Prototyypin avulla asiakas pystyi testaamaan alustaideaa eri sidosryhmien ja potentiaalisten asiakkaiden kesken.
Haastattelut
Palvelupolku
Prototyyppi
Jatkokehitys
Miten toteutimme
Kokonaisuus haltuun palvelupoluilla
Aloitimme muotoiluprojektin ELY:n Yritysten kehittämispalveluiden konsultaatiolla. Konsultoinnin aluksi haastattelimme yrityksen avainhenkilöitä, jotta pystyimme tunnistamaan, miten nykyinen konsultoinnin palvelu voitaisiin toteuttaa digitaalista alustaa hyödyntämällä.
Haastatteluiden pohjalta kuvasimme loppuasiakkaan palvelupolun kahdesta eri näkökulmasta: itsepalveluna alustaa käyttävän sekä konsultin kanssa alustaa käyttävän. Poluilta tunnistimme kipupisteitä, joihin ideoimme ratkaisuja käyttäen tukena myös erilaisten asiantuntijapalveluja tarjoavien alustojen kilpailija-analyysia.
Konkretiaa klikkailtavalla prototyypillä
Palvelupolkujen sekä kilpailija-analyysin pohjalta aloitimme klikkailtavan käyttöliittymäprototyypin suunnittelun. Ensimmäisen konsultointiprojektin puitteissa kuvasimme koko palvelupolun pääpiirteissään etusivulta kirjautumiseen ja itse työkirjan täyttämiseen.
Konsultoinnin jälkeen jatkoimme prototyypin kehittämistä asiakkaan kanssa ketterästi kahden viikon design-sprinteissä, joissa määrittelimme tarkemmin palvelun visuaalisen ilmeen sekä palvelun toiminnallisuuksia. Samalla syntyi myös nimi palvelulle, EntäJos, joka on samaa perhettä asiakkaan toisen MitäJos-palvelun kanssa.
Mitä asiakkaamme sai
Ideasta testattavaksi konseptiksi
Projektimme lopputuloksena asiakas sai toiminnallisen tuotteistamisalustan prototyypin, jonka avulla se pystyi esittämään ideaa alustasta tunnistamilleen sidosryhmille sekä potentiaalisille käyttäjille. Prototyypin avulla palvelun tuottamasta lisäarvosta on ollut helppo viestiä, ja asiakas on saanut siitä hyvää palautetta.
Itse muotoiluprosessi auttoi asiakasta myös kirkastamaan ajatustaan uudesta digitaalisesta palvelusta. Kun ajatukset pukee visuaaliseen muotoon käyttöliittymäsuunnitelmiin, nousee esille esimerkiksi paljon käyttäjän toimintaan liittyviä kysymyksiä, joita ei pelkän haastattelun aikana tule mieleen ajatella; prosessi pakottaa ottamaan asioihin kantaa.
Mindhiven ja ESYKin kumppanuus
Mindhivestä asiakas löysi myös hyvän kumppanin, jonka kanssa jatkaa alustan kehittämistä uudeksi tuotteeksi. Lähiaikoina saamme ulos alustan ensimmäisen testiversion, jolla voimme alkaa kerätä aitoa asiakaspalautetta jatkokehittämisen tueksi.
Ideasta testattavaksi konseptiksi
Projektimme lopputuloksena asiakas sai toiminnallisen tuotteistamisalustan prototyypin, jonka avulla se pystyi esittämään ideaa alustasta tunnistamilleen sidosryhmille sekä potentiaalisille käyttäjille. Prototyypin avulla palvelun tuottamasta lisäarvosta on ollut helppo viestiä, ja asiakas on saanut siitä hyvää palautetta.
Itse muotoiluprosessi auttoi asiakasta myös kirkastamaan ajatustaan uudesta digitaalisesta palvelusta. Kun ajatukset pukee visuaaliseen muotoon käyttöliittymäsuunnitelmiin, nousee esille esimerkiksi paljon käyttäjän toimintaan liittyviä kysymyksiä, joita ei pelkän haastattelun aikana tule mieleen ajatella; prosessi pakottaa ottamaan asioihin kantaa.
Mindhiven ja ESYKin kumppanuus
Mindhivestä asiakas löysi myös hyvän kumppanin, jonka kanssa jatkaa alustan kehittämistä uudeksi tuotteeksi. Lähiaikoina saamme ulos alustan ensimmäisen testiversion, jolla voimme alkaa kerätä aitoa asiakaspalautetta jatkokehittämisen tueksi.
Tarvitsetko apua palvelusi kehittämisessä digitalisaation keinoin? Ota yhteyttä ja katsotaan, miten voisimme olla avuksi.
Case Etelä-Savon Yrityskehitys
Yhteistyömme Mindhiven kanssa oli alusta asti saumatonta ja työskentelyn ilmapiiri kehittävä ja innostava. Oli mahtavaa huomata, kuinka vielä keskeneräiset ajatuksemme saivat muotoilijoiden käsissä konkreettisen muodon. Käytetyt työmenetelmät sopivat meille hyvin ja arvostimme sitä, kuinka meidän asiantuntijuuttamme hyödynnettiin läpi projektin. Olemme erittäin tyytyväisiä prototyypin helppokäyttöisyyteen ja toiminnallisuuteen.
Jari Somero
toimitusjohtaja
Etelä-Savon Yrityskehitys Oy
Etelä-Savon Yrityskehitys Oy (ESYK) on mikkeliläinen yrityskehityksen asiantuntijaorganisaatio, joka tarjoaa monipuolisia palveluita yritysten kasvun ja kehityksen tueksi. Heidän palveluvalikoimaansa kuuluvat muun muassa johtamisen kehittäminen, tuotteistaminen sekä myynnin tehostaminen. ESYKin asiantuntijat ovat kokeneita ammattilaisia, jotka perehtyvät syvällisesti asiakkaidensa tilanteisiin ja tarjoavat räätälöityjä ratkaisuja liiketoiminnan eri osa-alueille. Heidän tavoitteensa on auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla koulutuspaketteja ja helppokäyttöisiä työkaluja, joista hyvänä esimerkkinä on tässä projektissamme muotoilema digitaalinen tuotteistamisen työkirja.
Tutustu yritykseen tarkemmin
www.esyk.fi
Mistä lähdimme liikkeelle
Tarve
Asiakas halusi selvittää, millä tavoin digitaalinen alusta voisi tukea liiketoimintakonsultointia ja luoda uutta liiketoimintaa tuotteistamisen konsultointiin liittyen.
Ratkaisu
Ratkaisuna muotoilimme digitaalisen tuotteistamisen alustan konseptin, jonka pohjalta toteutimme palvelun klikkailtavan prototyypin. Prototyypin avulla asiakas pystyi testaamaan alustaideaa eri sidosryhmien ja potentiaalisten asiakkaiden kesken.
Haastattelut
Palvelupolku
Prototyyppi
Jatkokehitys
Miten toteutimme
Kokonaisuus haltuun palvelupoluilla
Aloitimme muotoiluprojektin ELY:n Yritysten kehittämispalveluiden konsultaatiolla. Konsultoinnin aluksi haastattelimme yrityksen avainhenkilöitä, jotta pystyimme tunnistamaan, miten nykyinen konsultoinnin palvelu voitaisiin toteuttaa digitaalista alustaa hyödyntämällä.
Haastatteluiden pohjalta kuvasimme loppuasiakkaan palvelupolun kahdesta eri näkökulmasta: itsepalveluna alustaa käyttävän sekä konsultin kanssa alustaa käyttävän. Poluilta tunnistimme kipupisteitä, joihin ideoimme ratkaisuja käyttäen tukena myös erilaisten asiantuntijapalveluja tarjoavien alustojen kilpailija-analyysia.
Konkretiaa klikkailtavalla prototyypillä
Palvelupolkujen sekä kilpailija-analyysin pohjalta aloitimme klikkailtavan käyttöliittymäprototyypin suunnittelun. Ensimmäisen konsultointiprojektin puitteissa kuvasimme koko palvelupolun pääpiirteissään etusivulta kirjautumiseen ja itse työkirjan täyttämiseen.
Konsultoinnin jälkeen jatkoimme prototyypin kehittämistä asiakkaan kanssa ketterästi kahden viikon design-sprinteissä, joissa määrittelimme tarkemmin palvelun visuaalisen ilmeen sekä palvelun toiminnallisuuksia. Samalla syntyi myös nimi palvelulle, EntäJos, joka on samaa perhettä asiakkaan toisen MitäJos-palvelun kanssa.
Mitä asiakkaamme sai
Ideasta testattavaksi konseptiksi
Projektimme lopputuloksena asiakas sai toiminnallisen tuotteistamisalustan prototyypin, jonka avulla se pystyi esittämään ideaa alustasta tunnistamilleen sidosryhmille sekä potentiaalisille käyttäjille. Prototyypin avulla palvelun tuottamasta lisäarvosta on ollut helppo viestiä, ja asiakas on saanut siitä hyvää palautetta.
Itse muotoiluprosessi auttoi asiakasta myös kirkastamaan ajatustaan uudesta digitaalisesta palvelusta. Kun ajatukset pukee visuaaliseen muotoon käyttöliittymäsuunnitelmiin, nousee esille esimerkiksi paljon käyttäjän toimintaan liittyviä kysymyksiä, joita ei pelkän haastattelun aikana tule mieleen ajatella; prosessi pakottaa ottamaan asioihin kantaa.
Mindhiven ja ESYKin kumppanuus
Mindhivestä asiakas löysi myös hyvän kumppanin, jonka kanssa jatkaa alustan kehittämistä uudeksi tuotteeksi. Lähiaikoina saamme ulos alustan ensimmäisen testiversion, jolla voimme alkaa kerätä aitoa asiakaspalautetta jatkokehittämisen tueksi.