Tiekartta uudenlaiseen liiketoimintaan
Muotoilimme tiiviissä vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa uuden liiketoiminnan kehittämisen konseptin, jossa tunnistimme matkalla tarvittavat resurssit sekä menetelmät tavoitteiden saavuttamiseksi.
Case Järvi-Saimaan Palvelut
Mindhiven kanssa olemme löytäneet uusia näkökulmia ja oivalluksia: On ollut valaisevaa tunnistaa, miten teknologian kehityksen rinnalla muuttuvat myös sosiaaliset mallit, mikä johtaa tarpeeseen miettiä uusia tapoja toimia yhdessä ja kehittää osaamista.
Simo Kaksonen
aluekehitysjohtaja
Järvi-Saimaan Palvelut Oy
Järvi-Saimaan Palveluiden tavoitteena on tuottaa korkealaatuisia ja asiakaslähtöisiä palveluita, jotka edistävät alueen hyvinvointia ja elinympäristön viihtyisyyttä. Autoimme Järvi-Saimaan Palveluita muotoiluprojektilla tunnistamaan, mitä yrityksen on syytä huomioida tavoitellessaan uudenlaista liiketoimintaa, jolla edesautetaan mm. kuntien mahdollisuutta pysyä itsenäisinä kustannuspaineiden ja vähenevien resurssien paineesta huolimatta.
Tutustu yritykseen tarkemmin
www.jarvisaimaanpalvelut.fi
Mistä lähdimme liikkeelle
Tarve
Asiakkaalla oli kypsynyt ajatus uudesta liiketoiminnasta, johon se tarvitsi apua idean kirkastamiseen sekä tarvittavien resurssien tunnistamiseen. Asiakas halusi myös peilata ajatuksiaan muotoilun menetelmiä hyödyntäen saaden vahvistusta lähteäkseen matkalle uuden liiketoiminnan kehittämiseksi.
Ratkaisu
Palvelumuotoiluprojektilla sukelsimme kuntien teknisten johtajien arkeen ja haasteisiin sekä hyödynsimme monipaikkaisen asumisen pelikentän tuntemustamme yhdistämällä havainnot uudenlaisen liiketoiminnan kehittämisen malliksi. Muotoilun myötä syntyi konsepti tutkimusmatkasta kohti uutta liiketoimintaa.
Tarve
Asiakkaalla oli kypsynyt ajatus uudesta liiketoiminnasta, johon se tarvitsi apua idean kirkastamiseen sekä tarvittavien resurssien tunnistamiseen. Asiakas halusi myös peilata ajatuksiaan muotoilun menetelmiä hyödyntäen saaden vahvistusta lähteäkseen matkalle uuden liiketoiminnan kehittämiseksi.
Ratkaisu
Palvelumuotoiluprojektilla sukelsimme kuntien teknisten johtajien arkeen ja haasteisiin sekä hyödynsimme monipaikkaisen asumisen pelikentän tuntemustamme yhdistämällä havainnot uudenlaisen liiketoiminnan kehittämisen malliksi. Muotoilun myötä syntyi konsepti tutkimusmatkasta kohti uutta liiketoimintaa.
Haastattelut
Service Blueprint
Konseptointi
Visuaalinen esitys
Miten toteutimme
Tutkimusmatka teknisten johtajien arkeen
Aloitimme muotoiluprojektin tutustumalla Järvi-Saimaan Palveluiden nykyiseen liiketoiminnan prosessiin niin järjestelmän kuin liiketoiminnan näkökulmasta haastattelemalla asiakasyrityksen edustajia. Haastatteluiden pohjalta kokosimme havainnot uuden liiketoiminnan prosessista kolmeen erilliseen Service Blueprintiin, joiden pohjalta aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa pystyimme määrittelemään tarkemmin, mihin haasteeseen olemme nyt hakemassa ratkaisua.
Tunnistimme myös erilaisia asiakaspersoonia, joille uutta palvelua kehitetään. Palvelumuotoilussa hyödynnettävät visuaalisoinnin menetelmät ja eri näkökulmat auttoivat meitä löytämään yhteisen ja tavoitellun suunnan projektille. Syvennyimme loppuasiakkaan maailmaan myös haastattelemalla kuntien teknisiä johtajia sekä yhtä kunnanjohtajaa. Haastatteluissa tunnistimme yleisiä haasteita sekä tulevaisuuden kehitystoiveita, joita alueen kunnilla on.
Tiivis vuorovaikutus läpi projektin
Pidimme asiakkaan kanssa läpi tiiviin projektin viikkopalavereita, joissa pystyimme vaihtamaan ajatuksia ja täsmentämään tavoitteitamme aktiivisesti. Muotoilun menetelmät tukivat meitä tavoitteiden saavuttamisessa. Hyödynsimme projektissa vahvasti myös aiemmin Suur-Savon Sähkölle toteuttamamme monipaikkaisen asumisen selvityksen myötä keräämäämme asiantuntemusta alueemme tulevaisuuden haasteista ja mahdollisista ratkaisuista, joilla voimme saada pienet kunnat menestymään yhdessä.
Näistä näkemyksistä ja keräämästämme tiedosta muodostimme Järvi-Saimaan Palveluille uuden liiketoiminnan kehittämisen konseptin, joka ottaa huomioon niin teknisen ratkaisun kuin sosiaalisten mallien näkökulman. Koostimme konseptista visuaalisen esityksen, jonka avulla Järvi-Saimaan Palvelut pystyi esittämään uuden liiketoiminnan kehittämisen suunnitelman hallitukselleen sekä muille sidosryhmille.
Mitä asiakkaamme sai
Tukea päätöksentekoon
Muotoiluprojektin myötä asiakas pystyi selkeästi viestimään konkretisoidun visionsa tärkeille sidosryhmille. Muotoilemamme konseptimallin pohjalta yritys pystyi myös tekemään päätöksen lähteä tavoittelemaan uutta liiketoimintaa.
Muotoiluprosessi auttoi asiakasta avaamaan ajatuksensa teknisen ratkaisun ja prosessimallin näkökulmasta myös sosiaalisten mallien suuntaan, mikä avarsi kokonaisuutta selkeästi. Service Blueprintit sekä persoonakuvaukset toimivat myös tulevaisuudessa liiketoiminnan prosessien kuvauksissa hyvänä pohjamateriaalina, kun aineistoa lähdetään syventämään ja rikastamaan.
Uutta näkökulmaa ja tekoälyn mahdollisuuksia
Tunnistimme prosessin aikana myös mahdollisuudet hyödyntää tekoälyä uudessa liiketoiminnassa, mikä auttaa asiakasta suunnittelemaan liiketoiminnan kokonaisuutta tämän päivän mahdollisuuksia hyödyntäen sekä tehokkuutta ja kustannussäästöjä tunnistaen.
Tukea päätöksentekoon
Muotoiluprojektin myötä asiakas pystyi selkeästi viestimään konkretisoidun visionsa tärkeille sidosryhmille. Muotoilemamme konseptimallin pohjalta yritys pystyi myös tekemään päätöksen lähteä tavoittelemaan uutta liiketoimintaa.
Muotoiluprosessi auttoi asiakasta avaamaan ajatuksensa teknisen ratkaisun ja prosessimallin näkökulmasta myös sosiaalisten mallien suuntaan, mikä avarsi kokonaisuutta selkeästi. Service Blueprintit sekä persoonakuvaukset toimivat myös tulevaisuudessa liiketoiminnan prosessien kuvauksissa hyvänä pohjamateriaalina, kun aineistoa lähdetään syventämään ja rikastamaan.
Uutta näkökulmaa ja tekoälyn mahdollisuuksia
Tunnistimme prosessin aikana myös mahdollisuudet hyödyntää tekoälyä uudessa liiketoiminnassa, mikä auttaa asiakasta suunnittelemaan liiketoiminnan kokonaisuutta tämän päivän mahdollisuuksia hyödyntäen sekä tehokkuutta ja kustannussäästöjä tunnistaen.
Tarvitsetko apua palvelusi kehittämisessä digitalisaation keinoin? Askarruttako, miten tekoäly voisi tuoda sinun toimintaasi lisäarvoa? Ota yhteyttä ja katsotaan, miten voisimme olla avuksi.
Case Järvi-Saimaan Palvelut
Mindhiven kanssa olemme löytäneet uusia näkökulmia ja oivalluksia: On ollut valaisevaa tunnistaa, miten teknologian kehityksen rinnalla muuttuvat myös sosiaaliset mallit, mikä johtaa tarpeeseen miettiä uusia tapoja toimia yhdessä ja kehittää osaamista.
Simo Kaksonen
aluekehitysjohtaja
Järvi-Saimaan Palvelut Oy
Järvi-Saimaan Palveluiden tavoitteena on tuottaa korkealaatuisia ja asiakaslähtöisiä palveluita, jotka edistävät alueen hyvinvointia ja elinympäristön viihtyisyyttä. Autoimme Järvi-Saimaan Palveluita muotoiluprojektilla tunnistamaan, mitä yrityksen on syytä huomioida tavoitellessaan uudenlaista liiketoimintaa, jolla edesautetaan mm. kuntien mahdollisuutta pysyä itsenäisinä kustannuspaineiden ja vähenevien resurssien paineesta huolimatta.
Tutustu yritykseen tarkemmin
www.jarvisaimaanpalvelut.fi
Mistä lähdimme liikkeelle
Tarve
Asiakkaalla oli kypsynyt ajatus uudesta liiketoiminnasta, johon se tarvitsi apua idean kirkastamiseen sekä tarvittavien resurssien tunnistamiseen. Asiakas halusi myös peilata ajatuksiaan muotoilun menetelmiä hyödyntäen saaden vahvistusta lähteäkseen matkalle uuden liiketoiminnan kehittämiseksi.
Ratkaisu
Palvelumuotoiluprojektilla sukelsimme kuntien teknisten johtajien arkeen ja haasteisiin sekä hyödynsimme monipaikkaisen asumisen pelikentän tuntemustamme yhdistämällä havainnot uudenlaisen liiketoiminnan kehittämisen malliksi. Muotoilun myötä syntyi konsepti tutkimusmatkasta kohti uutta liiketoimintaa.
Haastattelut
Service Blueprint
Konseptointi
Visuaalinen esitys
Miten toteutimme
Tutkimusmatka teknisten johtajien arkeen
Aloitimme muotoiluprojektin tutustumalla Järvi-Saimaan Palveluiden nykyiseen liiketoiminnan prosessiin niin järjestelmän kuin liiketoiminnan näkökulmasta haastattelemalla asiakasyrityksen edustajia. Haastatteluiden pohjalta kokosimme havainnot uuden liiketoiminnan prosessista kolmeen erilliseen Service Blueprintiin, joiden pohjalta aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa pystyimme määrittelemään tarkemmin, mihin haasteeseen olemme nyt hakemassa ratkaisua.
Tunnistimme myös erilaisia asiakaspersoonia, joille uutta palvelua kehitetään. Palvelumuotoilussa hyödynnettävät visuaalisoinnin menetelmät ja eri näkökulmat auttoivat meitä löytämään yhteisen ja tavoitellun suunnan projektille. Syvennyimme loppuasiakkaan maailmaan myös haastattelemalla kuntien teknisiä johtajia sekä yhtä kunnanjohtajaa. Haastatteluissa tunnistimme yleisiä haasteita sekä tulevaisuuden kehitystoiveita, joita alueen kunnilla on.
Tiivis vuorovaikutus läpi projektin
Pidimme asiakkaan kanssa läpi tiiviin projektin viikkopalavereita, joissa pystyimme vaihtamaan ajatuksia ja täsmentämään tavoitteitamme aktiivisesti. Muotoilun menetelmät tukivat meitä tavoitteiden saavuttamisessa. Hyödynsimme projektissa vahvasti myös aiemmin Suur-Savon Sähkölle toteuttamamme monipaikkaisen asumisen selvityksen myötä keräämäämme asiantuntemusta alueemme tulevaisuuden haasteista ja mahdollisista ratkaisuista, joilla voimme saada pienet kunnat menestymään yhdessä.
Näistä näkemyksistä ja keräämästämme tiedosta muodostimme Järvi-Saimaan Palveluille uuden liiketoiminnan kehittämisen konseptin, joka ottaa huomioon niin teknisen ratkaisun kuin sosiaalisten mallien näkökulman. Koostimme konseptista visuaalisen esityksen, jonka avulla Järvi-Saimaan Palvelut pystyi esittämään uuden liiketoiminnan kehittämisen suunnitelman hallitukselleen sekä muille sidosryhmille.
Mitä asiakkaamme sai
Tukea päätöksentekoon
Muotoiluprojektin myötä asiakas pystyi selkeästi viestimään konkretisoidun visionsa tärkeille sidosryhmille. Muotoilemamme konseptimallin pohjalta yritys pystyi myös tekemään päätöksen lähteä tavoittelemaan uutta liiketoimintaa.
Muotoiluprosessi auttoi asiakasta avaamaan ajatuksensa teknisen ratkaisun ja prosessimallin näkökulmasta myös sosiaalisten mallien suuntaan, mikä avarsi kokonaisuutta selkeästi. Service Blueprintit sekä persoonakuvaukset toimivat myös tulevaisuudessa liiketoiminnan prosessien kuvauksissa hyvänä pohjamateriaalina, kun aineistoa lähdetään syventämään ja rikastamaan.
Uutta näkökulmaa ja tekoälyn mahdollisuuksia
Tunnistimme prosessin aikana myös mahdollisuudet hyödyntää tekoälyä uudessa liiketoiminnassa, mikä auttaa asiakasta suunnittelemaan liiketoiminnan kokonaisuutta tämän päivän mahdollisuuksia hyödyntäen sekä tehokkuutta ja kustannussäästöjä tunnistaen.