Valokuitu kaikille Järvi-Suomessa
Muotoilimme Järvi-Suomen Valokuidulle verkkopalvelun konseptin, joka huomioi erilaisten asiakaspersoonien tarpeet.
Case Järvi-Suomen Valokuitu
Yhdessä Mindhiven kanssa saimme menestyksekkäästi lanseerattua valokuitupalvelut tuleville asiakkaillemme. Tarvitsimme apua palvelukonseptin ja verkkosivuston suunnittelussa, ja Mindhive kehitti meille konseptin, joka huomioi erilaiset asiakaspersoonat. He loivat käyttäjäpolkuja eri asiakastyypeille, kattavasti valokuidun hankinnasta palautteen antamiseen.
Yhteistyömme oli tehokasta ja saimme vahvaa tukea konseptin edistämisessä. Uudet verkkosivut vastaavat asiakkaidemme tarpeisiin. Tehty työ toimii myös hyvänä perustana palveluiden jatkokehittämiselle.
Petri Kousa
kehityspäällikkö, data ja IT-arkkitehtuuri, Tiedonhallinta ja digitalisaatio
Suur-Savon Sähkö Oy
Suur-Savon Sähkö lanseerasi helmikuussa 2023 Järvi-Suomen Valokuitu Oy -yhtiön, jonka missiona on tuoda valokuitu kaikille Järvi-Suomen alueella, myös haja-asutusalueelle ja taajamien ulkopuolelle. Yhteistyössä Mainostoimisto Groteskin kanssa tavoitteenamme oli tukea brändin ja palvelukonseptin kehittämistä sekä verkkopalvelun muotoilua. Me Mindhivella vastasimme palvelun ja käyttäjäkokemuksen muotoilusta, kun taas Groteski keskittyi brändin ja mainonnan suunnitteluun.
Tutustu yritykseen tarkemmin
www.jsvoy.fi
Mistä lähdimme liikkeelle
Tarve
Asiakas tarvitsi apua brändäyksessä, palvelukonseptissa ja verkkosivuston suunnittelussa valokuitupalveluiden onnistuneelle lanseeraukselle. Erilaisten käyttäjäryhmien tavoittamiseksi asiakkaalla oli tarve tunnistaa erilaisten asiakasryhmien ominaispiirteet, jotta jokaiselle voitaisiin tarjota saumaton asiakaskokemus. Samalla asiakas halusi varmistaa, että heidän asiakkaansa ymmärtävät valokuituteknologian edut ja näkevät sen arvon digitaalisessa ympäristössä.
Ratkaisu
Ratkaisuna loimme viisi käyttäjäpersoonaa, jotka pohjautuivat asiakaskyselyihin ja aiempaan tutkimukseen monipaikkaisesta asumisesta. Nämä persoonat auttoivat meitä ymmärtämään paremmin erilaisten käyttäjien tarpeet ja mieltymykset valokuituteknologian suhteen.
Tarve
Asiakas tarvitsi apua brändäyksessä, palvelukonseptissa ja verkkosivuston suunnittelussa valokuitupalveluiden onnistuneelle lanseeraukselle. Erilaisten käyttäjäryhmien tavoittamiseksi asiakkaalla oli tarve tunnistaa erilaisten asiakasryhmien ominaispiirteet, jotta jokaiselle voitaisiin tarjota saumaton asiakaskokemus. Samalla asiakas halusi varmistaa, että heidän asiakkaansa ymmärtävät valokuituteknologian edut ja näkevät sen arvon digitaalisessa ympäristössä.
Ratkaisu
Ratkaisuna loimme viisi käyttäjäpersoonaa, jotka pohjautuivat asiakaskyselyihin ja aiempaan tutkimukseen monipaikkaisesta asumisesta. Nämä persoonat auttoivat meitä ymmärtämään paremmin erilaisten käyttäjien tarpeet ja mieltymykset valokuituteknologian suhteen.
Persoonat
Käyttäjäpolut
UI-suunnittelu
Julkaisu
Miten toteutimme
Palvelu eri persoonien silmin
Muotoilun lähtökohdaksi loimme viisi käyttäjäpersoonaa, jotka nostimme esiin asiakkaan teettämän asiakaskyselyn sekä aiemmin asiakkaalle tekemämme monipaikkaisen asumisen selvityksen havainnoista. Persoonia erottavat toisistaan mm. valmius hankkia valokuitu sekä millaisia digitaalisten palveluiden käyttäjiä he ovat ja kuinka he yleensä suhtautuvat digitaalisiin ratkaisuihin.
Teimme jokaiselle persoonalle käyttäjäpolut, joilla kuvattiin valokuituliittymän hankinnan prosessi tiedon etsimisestä ostopäätökseen ja palautteen antamiseen. Käyttäjäpolkujen avulla pystyimme selkeästi hahmottamaan mm. monikanavaisen viestinnän tärkeyden erilaisten asiakaspersoonien palvelussa ja saavuttamisessa. Yhdeksi kilpailutekijäksi muihin valokuitutoimittajiin nähden nousi myös palvelun läpinäkyvyyden huomiointi ja asiakkaan ostoprosessin aktiivinen tukeminen.
Saumaton asiakaskokemus kaikille
Groteskin toteuttaman verkkosivuston suunnittelussa teimme yhteistyötä erityisesti käyttäjäkokemuksen muotoilussa eri käyttäjäpersoonien näkökulmasta. Verkkosivuston alkuvaiheen suunnittelussa lähdimme liikkeelle persoonasta, joka on valmis hankkimaan valokuidun ja on hyvin sinut digitaalisten ratkaisujen kanssa. Muotoilussa kiinnitimme huomiota erityisesti siihen, että haluttu saatavuustieto on helposti löydettävissä sivustolta muun olennaisen tiedon lisäksi. Tuimme asiakasta myös heidän käyttämänsä tilauspalvelun käyttäjäkokemuksen muotoilussa kiinnittäen huomiota mm. palvelussa käytettävään terminologiaan sekä tilauksen ja tarjouspyynnön tekemisen helppouteen.
Mitä asiakkaamme sai
Jatkuva palvelumuotoilun tuki
Talven muotoiluprojektin anti konkretisoituu Järvi-Suomen Valokuidun verkkosivuilla, joita jatkokehitämme Mainostoimisto Groteskin kanssa. Työmme jatkuu Suur-Savon Sähkön palvelumuotoilukumppanina seuraavina steppeinä mm. verkkosivujen uusien toiminnallisuuksien suunnittelu tunnistettujen käyttäjätarpeiden pohjalta.
Käyttäjäpolkujen viitoittama tie
Persoonien käyttäjäpoluilta löytyvät kipupisteet ja mahdolliset ratkaisuehdotukset toimivat jatkossa hyvänä tiekarttana ja ideoinnin pohjana, kun asiakas lähtee kehittämään palveluaan ja markkinointiaan edelleen.
Jatkuva palvelumuotoilun tuki
Talven muotoiluprojektin anti konkretisoituu Järvi-Suomen Valokuidun verkkosivuilla, joita jatkokehitämme Mainostoimisto Groteskin kanssa. Työmme jatkuu Suur-Savon Sähkön palvelumuotoilukumppanina seuraavina steppeinä mm. verkkosivujen uusien toiminnallisuuksien suunnittelu tunnistettujen käyttäjätarpeiden pohjalta.
Käyttäjäpolkujen viitoittama tie
Persoonien käyttäjäpoluilta löytyvät kipupisteet ja mahdolliset ratkaisuehdotukset toimivat jatkossa hyvänä tiekarttana ja ideoinnin pohjana, kun asiakas lähtee kehittämään palveluaan ja markkinointiaan edelleen.
Tarvitsetko apua palvelusi kehittämisessä digitalisaation keinoin?
Ota yhteyttä ja katsotaan, miten voisimme olla avuksi.
Case Järvi-Suomen Valokuitu
Yhdessä Mindhiven kanssa saimme menestyksekkäästi lanseerattua valokuitupalvelut tuleville asiakkaillemme. Tarvitsimme apua palvelukonseptin ja verkkosivuston suunnittelussa, ja Mindhive kehitti meille konseptin, joka huomioi erilaiset asiakaspersoonat. He loivat käyttäjäpolkuja eri asiakastyypeille, kattavasti valokuidun hankinnasta palautteen antamiseen.
Yhteistyömme oli tehokasta ja saimme vahvaa tukea konseptin edistämisessä. Uudet verkkosivut vastaavat asiakkaidemme tarpeisiin. Tehty työ toimii myös hyvänä perustana palveluiden jatkokehittämiselle.
Petri Kousa
kehityspäällikkö, data ja IT-arkkitehtuuri, Tiedonhallinta ja digitalisaatio
Suur-Savon Sähkö Oy
Suur-Savon Sähkö lanseerasi helmikuussa 2023 Järvi-Suomen Valokuitu Oy -yhtiön, jonka missiona on tuoda valokuitu kaikille Järvi-Suomen alueella, myös haja-asutusalueelle ja taajamien ulkopuolelle. Yhteistyössä Mainostoimisto Groteskin kanssa tavoitteenamme oli tukea brändin ja palvelukonseptin kehittämistä sekä verkkopalvelun muotoilua. Me Mindhivella vastasimme palvelun ja käyttäjäkokemuksen muotoilusta, kun taas Groteski keskittyi brändin ja mainonnan suunnitteluun.
Tutustu yritykseen tarkemmin
www.jsvoy.fi
Mistä lähdimme liikkeelle
Tarve
Asiakas tarvitsi apua brändäyksessä, palvelukonseptissa ja verkkosivuston suunnittelussa valokuitupalveluiden onnistuneelle lanseeraukselle. Erilaisten käyttäjäryhmien tavoittamiseksi asiakkaalla oli tarve tunnistaa erilaisten asiakasryhmien ominaispiirteet, jotta jokaiselle voitaisiin tarjota saumaton asiakaskokemus. Samalla asiakas halusi varmistaa, että heidän asiakkaansa ymmärtävät valokuituteknologian edut ja näkevät sen arvon digitaalisessa ympäristössä.
Ratkaisu
Ratkaisuna loimme viisi käyttäjäpersoonaa, jotka pohjautuivat asiakaskyselyihin ja aiempaan tutkimukseen monipaikkaisesta asumisesta. Nämä persoonat auttoivat meitä ymmärtämään paremmin erilaisten käyttäjien tarpeet ja mieltymykset valokuituteknologian suhteen.
Persoonat
Käyttäjäpolut
UI-suunnittelu
Julkaisu
Miten toteutimme
Palvelu eri persoonien silmin
Muotoilun lähtökohdaksi loimme viisi käyttäjäpersoonaa, jotka nostimme esiin asiakkaan teettämän asiakaskyselyn sekä aiemmin asiakkaalle tekemämme monipaikkaisen asumisen selvityksen havainnoista. Persoonia erottavat toisistaan mm. valmius hankkia valokuitu sekä millaisia digitaalisten palveluiden käyttäjiä he ovat ja kuinka he yleensä suhtautuvat digitaalisiin ratkaisuihin.
Teimme jokaiselle persoonalle käyttäjäpolut, joilla kuvattiin valokuituliittymän hankinnan prosessi tiedon etsimisestä ostopäätökseen ja palautteen antamiseen. Käyttäjäpolkujen avulla pystyimme selkeästi hahmottamaan mm. monikanavaisen viestinnän tärkeyden erilaisten asiakaspersoonien palvelussa ja saavuttamisessa. Yhdeksi kilpailutekijäksi muihin valokuitutoimittajiin nähden nousi myös palvelun läpinäkyvyyden huomiointi ja asiakkaan ostoprosessin aktiivinen tukeminen.
Saumaton asiakaskokemus kaikille
Groteskin toteuttaman verkkosivuston suunnittelussa teimme yhteistyötä erityisesti käyttäjäkokemuksen muotoilussa eri käyttäjäpersoonien näkökulmasta. Verkkosivuston alkuvaiheen suunnittelussa lähdimme liikkeelle persoonasta, joka on valmis hankkimaan valokuidun ja on hyvin sinut digitaalisten ratkaisujen kanssa. Muotoilussa kiinnitimme huomiota erityisesti siihen, että haluttu saatavuustieto on helposti löydettävissä sivustolta muun olennaisen tiedon lisäksi. Tuimme asiakasta myös heidän käyttämänsä tilauspalvelun käyttäjäkokemuksen muotoilussa kiinnittäen huomiota mm. palvelussa käytettävään terminologiaan sekä tilauksen ja tarjouspyynnön tekemisen helppouteen.
Mitä asiakkaamme sai
Jatkuva palvelumuotoilun tuki
Talven muotoiluprojektin anti konkretisoituu Järvi-Suomen Valokuidun verkkosivuilla, joita jatkokehitämme Mainostoimisto Groteskin kanssa. Työmme jatkuu Suur-Savon Sähkön palvelumuotoilukumppanina seuraavina steppeinä mm. verkkosivujen uusien toiminnallisuuksien suunnittelu tunnistettujen käyttäjätarpeiden pohjalta.
Käyttäjäpolkujen viitoittama tie
Persoonien käyttäjäpoluilta löytyvät kipupisteet ja mahdolliset ratkaisuehdotukset toimivat jatkossa hyvänä tiekarttana ja ideoinnin pohjana, kun asiakas lähtee kehittämään palveluaan ja markkinointiaan edelleen.